Конфлікт інтересів є складовою більшості корупційних правопорушень, у тому числі кожного корупційного злочину. Кожному публічному службовцю важливо розуміти, як варто вчиняти, якщо виник конфлікт інтересів. Сьогодні допоможемо з цим розібратись.
Кого потрібно повідомити, якщо у вас виник конфлікт інтересів?
Про наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів особа має повідомити безпосереднього керівника.
Наприклад, у головного спеціаліста відділу Міністерства безпосередній керівник – це керівник відділу. У керівника Департаменту – державний секретар Міністерства.
Якщо ж посада не передбачає наявності безпосереднього керівника, то особа має повідомити визначений законом орган або Національне агентство з питань запобігання корупції.
Наприклад, у керівника Державного агентства автомобільних доріг України відсутній безпосередній керівник. Діяльність цього агентства спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури. У такому випадку керівник агентства повинен повідомити про конфлікт інтересів Міністра інфраструктури (ст. 19 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”).
Якщо ж такого визначеного законом органу немає (для прикладу - у Міського голови), то особа повинна повідомити НАЗК.
У якій формі потрібно повідомити про наявність потенційного чи реального конфлікту інтересів?
У Законі не зазначено, у якій саме формі слід повідомляти про конфлікт інтересів – письмовій чи усній. Однак НАЗК рекомендує здійснювати повідомлення про реальний чи потенційний конфлікт інтересів у письмовій формі з реєстрацією повідомлення відповідно до системи діловодства, затвердженій у вашій установі. По-перше, письмове повідомлення буде документальним підтвердженням того, що особа дійсно повідомила про наявність конфлікту інтересів. По-друге, це дасть можливість безпосередньому керівнику детально проаналізувати ситуацію та визначитися із оптимальним способом врегулювання конфлікту інтересів.
В який строк необхідно повідомити про наявність потенційного чи реального конфлікту інтересів?
Повідомити про конфлікт інтересів необхідно не пізніше кінця наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналась або мала дізнатись про конфлікт. Навіть якщо особа дізнається або повинна була дізнатися, наприклад, о 9 годині ранку чи 19 годині вечора вівторка, то строк для повідомлення про конфлікт інтересів закінчується наступного робочого дня, тобто у середу.
Пам’ятайте, що Закон зобов’язує не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів. За порушення цієї норми загрожує адміністративна відповідальність.